افزایش میزان فروش برای مشاغل کوچک و متوسط مثل نیاز انسان به اکسیژن حیاتی میباشد. پس نیازی نیست که وقت رو هدر بدیم و بدون مقدمه میریم سر اصل مطلب. یک سوء برداشت خیلی خطرناک دربین برخی ازمدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط وجود داره.اونا فکر میکنن که برای افزایش میزان فروش الزاما بایستی تیم های بزرگ بازرگانی و بازاریابی رو ایجاد کنن.که این اشتباه بزرگی هست. البته که اون روش جواب میده ولی خیلی پرهزینه و پر دردسر هست. بهتره هدف رو گم نکنیم .هدف افزایش میزان فروش تا سقف ظرفیت فروش هست.
برای رسیدن به این هدف سه راهکار کلام وجود داره.
راه اول : تکرار فروش به مشتریان قدیمی
راه دوم : افزایش سبد خرید مشتریان روزانه
راه سوم : جذب مشتری جدید
متاسفانه اکثر صاحبین مشاغل از راههای ارزان و اثربخش (اول و دوم )غافلند و با استفاده از راهکار پرهزینه(سوم) قصد افزایش حجم فروش دارند. ما در این مقاله با تمرکز بر روی هر سه راه ، به بیان جزییات 5 نگاه موثر افزایش فروش در دنیای واقعی و فضای مجازی خواهیم پرداخت . ما مطمئن هستیم بعد از مطالعه دقیق این مقاله یک دید فراگیر برای شما ایجاد میشه و میتونید پتانسیل های رایگان و فراوانی رو در کسب و کارتون شناسایی کنید که منجر به افزایش میزان فروش شما خواهد شد.
فهرست مطالب :
1- افزایش فروش با جذب مشتری مشتاق
- مشتری خود را خوب بشناسید
- مشکلی که میتوانید حل کنید را شناسایی کنید.
- از برقراری تماس نترسید.
- از تبلیغات استفاده کنید
2- فروش بیشتر به مدد فضای مجازی
- سئو
- تبلیغات در گوگل
- ثبت موقعیت مکانی در گوگل
- استفاده از ویدئو
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
- تبلیغات اینفلوئنسری در اینستاگرام
- بهینه کردن فرایند پرداخت
3- بالابردن میزان فروش با کمک مشتریان
- تبلیغات دهانبهدهان
- بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
- همکاری در فروش
- تستیمونیال (Testimonial)
- پرسشگر باشید!
- کراس سلینگ (فروش مکمل)
- ارائه تخفیف ولی پلکانی
- خدمات پس از فروش را شوخی نگیرید.
- باشگاه مشتریان را راه اندازی کنید.
- شبکه سازی
4- تحقیقات را از اولویت نیندازید.
- وضعیت رقبا را رصد کنید
- کسب و کار خود را تحلیل و موانع احتمالی را شناسایی کنید.
افزایش فروش با جذب مشتری مشتاق :
اگر قراره حجم فروش رو افزایش بدیم ، میبایست جای کلمه "فروش " و "خرید" رو با هم عوض کنیم تا بتونیم از زاویه دید مشتری به این مسئله بپردازیم .منطقی هست که به موضوع "خرید" بصورت "حلقه های یک زنجیر" نگاه کنیم .
فرایند خرید:
اول : یک نیاز برای مشتری ایجاد میشود.
دوم :مشتری راهکارهای مختلف رو برای رفع این نیاز بررسی میکنه و یک روش رو انتخاب میکنه.
سوم : به دنبال فروشگاههایی میگرده که بتونن با اون روش نیازش رو برطرف کنن.
چهارم : با چند تا از فروشگاههای پیدا شده ارتباط برقرار میکنه.
پنجم :در زمان مذاکره اعتبار ، تخصص و صداقت فروشگاه رو ارزیابی میکنه.
ششم : و نهایتا بعد از انتخاب اقدام به اولین خرید از شما میکنه.
هفتم : اگر اولین خریدش از شما تجربه خوبی رو براش به همراه داشته باشه و در گذر زمان شما رو گم نکنه ، بعدا مجدد از شما خرید خواهد کرد.
مشتری مشتاق ، یک قدم از بقیه مشتریان به شما نزدیکتر است .آنها به نحوی با برند شما آشنایی دارند( از آشنایی خیلی نزدیک تا آشنایی خیلی دور) خب برای آندسته از مشتریان که به مشکلی برخورد کردن که با محصول شما رفع میشود شما یکی از کاندیداهای مرحله سوم فرایند فروش هستید .پس منطقی است که حجم بیشتری از مشتریان با شما بعنوان کاندید اصلی تماس خواهند گرفت . در این حالت فقط کافیست شما با تسلط و هوشیاری بیشتری در خصوص متقاعد سازی مشتری اقدام کنید. برای جذب و حفظ مشتری مشتاق باید شناخت جامعی از شخصیت ، خصوصیات ، نیازها ، علایق و اولویت های مشتری خود داشته باشید.در زیر به برخی از روشهای انجام این شناخت میپردازیم.
۱. مشتری خود را خوب بشناسید
در همۀ راهکارهای افزایش فروش، شناخت کامل مشتری یکی از ضروریات مهم است.
قبل از هر چیزی باید ویژگیهای جمعیتشناختی (Demography) مشتریان مثل سن، جنسیت و درآمد، سطح تحصیلات را مشخص کنید. باید بدانید با چه دسته از افراد طرف هستید!
حالا دیگر میتوانید به سراغ بخشبندی مشتریان (Customer Segmentation) بروید. اینجاست که میتوانید آنها را بر اساس اطلاعات مختلف مثل دموگرافی، روانشناختی، موقعیت مکانی، رفتاری، نیاز و سایر موارد در گروههای مختلف قرار دهید.برای شناخت بهتر و بیشتر مشتری، میتوانید این سؤالات را در نظر داشته باشید:
مشتری بالقوه در چه بازۀ سنیای قرار دارد؟
بیشتر بانوان مشتری شما هستند یا آقایان؟
آیا این افراد ازدواج کردهاند؟ آیا بچه دارند؟
میزان درآمد مشتریان مشتاق چقدر است؟
آنها چه علایق و تفریحاتی دارند؟
اولویتهای آنها چیست؟
چه نیازی دارند؟
بیشتر به چه شکلی خرید میکنند؟
شناخت کامل مشتری یکی از راهکارهای افزایش فروش هست.هرقدر اطلاعات بیشتری داشته باشید، احتمال اینکه بتوانید آنها را جذب کنید هم بیشتر میشود. وقتی بدانید چه چیزهایی مشتریان بالقوه را تحریک میکند، با دست گذاشتن روی همان چیزها، میتوانید آنها را سمت خود بکشانید. برای مثال، ارائه ی تخفیف یا حتی ارسال رایگان میتواند فروش شما را چند برابر کند. همهچیز به ویژگیهای مشتری شما بستگی دارد.
۲. مشکلی را که میتوانید حل کنید، شناسایی کنید
وقتی اطلاعات کاملی راجع به مشتریانتان داشته باشید، میدانید چه مشکلی آنها را آزار میدهد. البته که هر فردی مشکلات مخصوص به خودش را دارد؛ اینجا صحبت از مشکل مشترکی است که راهحل آن در اختیار شما است.
بگویید محصول یا خدمت شما چطور میتواند مشکل مشتریان را حل کند؟ چطور میتواند مسئلهای را برطرف کند که آنها را به ستوه آورده است! اگر مشتری را بهخوبی شناخته باشید، محصول یا خدمتی ارائه میکنید که مشکلشان را برطرف کند؛ در نتیجه، فروش هم افزایش خواهد یافت. اما اگر مشتری را خوب نشناسید یا مشکلی از آنها برطرف نکنید، راه به جایی نخواهید برد. یادتان باشد، همۀ کسبوکارهایی که به دستاوردهای بزرگ رسیدند، به مشتریانشان خدمات و محصولات خوبی ارائه کردند؛ پس میتوان گفت یکی از ترفندهای بالا بردن فروش، قدم برداشتن در راستای خدمتکردن است! بنابراین، بهجای تمرکز روی فروش، برای خدمت و کمککردن وقت بگذارید. از این طریق، کسبوکارتان هم بیشتر سود خواهد برد.
تمام کاری که باید بکنید:
بهجای اینکه روی ویژگیها مانور بدهید، به مشتری مشتاق نشان دهید ویژگیهای محصول شما مشکل آنها را چگونه حل میکنند. در واقع، شما باید فایده و مزیت محصول را بفروشید و نه ویژگی آن را!
۳. از برقراری تماس نترسید
از دیگر تکنیکهای افزایش فروش، برقراری تماس است. تماس با افرادی که احتمالاً مشتاق هستند مشتری شما شوند. ترس از پسزدهشدن نداشته باشید. نباید توقع داشته باشید همه دعوت شما را لبیک بگویند؛ اما بالأخره میتوانید توجه یک یا چند نفر را جلب کنید.
در همۀ تماسها، چه از طریق تلفن، چه از طریق ایمیل یا هر روش دیگری، نهایت سعی خود را بکنید. این کار بهنوعی تمرین هم محسوب میشود. چه تمرینی؟ پس از مدتی، مشتری را بهخوبی میشناسید و به فروشندهای تبدیل میشوید که میتواند از راهکارهای افزایش فروش در جای مناسب بهره ببرد.
۴. از تبلیغات آفلاین استفاده کنید
تبلیغ کردن یکی از مؤثرترین راهکارهای عملی افزایش فروش است. گاهی خوب است که هزینه کنید و برای برندتان توجه بخرید! البته درست تبلیغکردن هم را نباید فراموش کرد. اگر شناخت کاملی از مشتری و بازار داشته باشید، میتوانید مناسبترین کانال را برای تبلیغات انتخاب کنید. کانالی که با کمترین هزینه، بیشترین آورده را برایتان به ارمغان آورد. البته لازم است با تبلیغات هم بهخوبی آشنا باشید. برای مثال، آیا پخش تراکت فروش خوبی برای شما رقم میزند یا به تبلیغات بیلبوردی نیاز دارید؟ شما همچنین میتوانید با گذاشتن استند هم توجه مشتریان راغب را جلب کنید. تبلیغات روی بدنهٔ اتوبوسها و همچنین تبلیغات در مترو (مثل دستگیرهها) هم فرصت خوبی برای جذب آنهاست!
کارت ویزیت اینترنتی ارزان ترین و موثرترین ابزار افزایش قطعی میزان فروش 05136100000
فروش بیشتر با گوگل
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده حجم بازار تجارت الکترونیکی ایران در سال 1402 معادل 3166 هزار میلیارد تومان بوده است(. اگر این عددرو بر 90 میلیون جمعیت ایران تقسیم کنیم به عدد 35 میلیون تومان میرسیم یعنی حجم ریالی بازار فضای مجازی به ازاء هر نفر ایرانی 35 میلیون تومان بوده است. شما برای دسترسی به این بازار عظیم ازگوگل هم میتوانید کمک بگیرید. در واقع، اگر چنین کاری در سال 1403 نمیکنید، خیلی جای تعجب داره ! برای فروش بیشتر با گوگل، باید به سه مسئله بپردازید. اول سئوی سایت، دوم استفاده از گوگل ادز و سوم ثبت موقعیت مکانی در گوگل. بیایید هرکدام را جداگانه بررسی کنیم.
۱. سئو (SEO)
با تغییر عادات مردم، چگونگی تهیۀ یک محصول یا خدمت هم دچار تغییر شده است. حالا، افراد بسیاری پیش از خرید، به جستوجو در گوگل و دیگر موتورهای جستوجو روی میآورند. به همین دلیل، قرارگرفتن در صدر نتایج میتواند سکوی پرش کسبوکارتان باشد. سراغ متخصصان سئو بروید و از آنها کمک بخواهید. کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان را هدف بگیرید. مثلاً اگر پرده فروش هستید، سعی کنید سایت شما برای جستوجوی عبارت جدیدترین طرح پرده (برای مثال) در بالای نتایج نمایشی باشد؛ به این ترتیب، کلی ترافیک و بازدیدکننده جذب سایت خواهد شد.البته این پایان کار نیست! پایگاه اینترنتی شما باید آنقدر خوب باشد که این بازدیدکنندگان را به مشتری تبدیل کند.
برای حفظ آنها هم به چند نکته توجه کنید:
استفاده از ویدئو و تصاویر مرتبط؛
ارائهٔ محتوای ارزشمند و متناسب با نیت کاربر از جستوجو؛
سرعت بارگذاری بالا؛
دسترسی راحت به بخشهای مختلف سایت؛
۲. تبلیغات در گوگل
روش دیگر برای افزایش فروش، استفاده از گوگل ادز است؛ همان تبلیغات در گوگل. دربارهٔ مثال قبل، میتوانید عبارت " جدیدترین طرح پرده " را انتخاب و موقتا جایگاهی در بالا یا پایین نتایج برای خود بخرید.احتمالاً قبلاً هم به چنین موردی برخورد کرده باشید. عبارت یا کلمهای را جستوجو میکنید و در کنار نتایج اولیه، عبارت Ad را میبینید. آنها تبلیغات گوگل هستند. تبلیغات PPC که مخفف Pay Per Click است؛ یعنی بهازای هر کلیکی که روی لینک میشود، مبلغی از حساب شما که قبلاً در گوگل ادز ساختهاید، کم میشود.تبلیغات در گوگل راه میانبر و موقت برای رسیدن به صفحهٔ نتایج جستوجو و افزایش فوری فروش است.
۳. ثبت موقعیت مکانی در گوگل
به یک نکتهٔ مهم توجه کنید:
مینا به هر دلیلی ترجیح میدهند از خدمات کسبوکارهای نزدیک به محل زندگی یا کار خود استفاده کنند.
ثبت موقعیت مکانی فروشگاه در گوگل ۲ مزیت برای شما دارد:
در صدر نتایج جستوجو نمایش داده میشوید؛
مشتری شماره و آدرس شما را خیلی راحت پیدا میکند.
برای نمونه، به تصویر زیر دقت کنید. ببینید کسی که « تویوتا الهی » را جستوجو کرده است، ابتدا با چه چیزی روبهرو شده است:
4.استفاده از ویدئو
ویدئوها محبوبترین فرمت محتوا در حال حاضر هستند؛ پس عجیب نیست که استفاده از ویدیو، جزو راهکارهای افزایش فروش باشد! آمار میگوید ۸۲ درصد ترافیک اینترنت در سال ۲۰۲۲، مربوط به ویدیوها هستند؛ یعنی یک پتانسیل عالی برای جذب هرچه بیشتر بازدیدکننده.
باز هم برگردیم به نکتهای که در ابتدای مقاله گفتیم؛ یعنی شناخت کامل مشتری هدف. اگر آنها را بهخوبی شناسایی کرده باشید، میتوانید مطابق سلیقهشان ویدیوهایی بسازید که توجه آنها را جلب کند. مثلاً تبلیغات ویدیویی در یوتیوب را در نظر بگیرید.
5.فعالیت در شبکه های اجتماعی
همزمان با گسترش دائمی شبکههای اجتماعی و استفادۀ بیشتر مخاطبان از این پلتفرمها، آنها تبدیل به یکی از مهمترین محلهای خریدوفروش اجناس و خدمات مختلف شدهاند! استفاده بهینه از شبکههای اجتماعی، میتواند رشد قابلتوجهی در فروش شما رقم بزند.
از دادهها استفاده کنید تا بیشتر از همیشه به چشم بیایید. شبکههای اجتماعی امکان دسترسی به قشر بزرگی از مخاطبان را برای شما فراهم میکند. این کار فقط به تولید محتوای ارزشمند محدود نیست.
باید با مخاطبان رابطهای دوطرفه بسازید. آنها را به تعامل تشویق کنید. تعاملاتی نظیر اشتراکگذاری محتواها، گذاشتن کامنت و لایک کردن محتواهای منتشرشده.
برای مثال، با آنها در بخش نظرات گرم بگیرید یا به سؤالات آنها در استوری اینستاگرام یا لایو پاسخ دهید.
6. تبلیغات اینفلوئنسری در اینستاگرام
یکی دیگر از راهکارهای افزایش فروش، کمک گرفتن از اینفلوئنسرهای اینستاگرام است؛ چراکه اینستاگرام بیشترین کاربر را در میان جامعۀ ایرانیان دارد (حدود ۴۰ میلیون کاربر ایرانی).
بگردید و اینفلوئنسرهایی را پیدا کنید که حوزۀ فعالیتشان با کسبوکار شما همخوانی دارد. بالاتر در دربارهٔ افیلیت مارکتینگ گفتیم. میتوانید با اینفلوئنسرها چنین قراردادی داشته باشید.
اما این تنها راه همکاری با این قشر نیست. میتوانید از روشهای دیگر هم با این افراد همکاری کنید. مثلاً هدیهدادن محصول یا خدمات، پرداخت دستمزدی که از قبل تعیین شده و ارائۀ خدمات ویژه.
اجازه دهید مجدداً تأکید کنیم! با اینفلوئنسرهایی همکاری کنید که مخاطبان مشترکی با حوزۀ فعالیت شما دارند.
7.بهینه کردن فرایند پرداخت
فرقی نمیکند به مشتری آنلاین میفروشید، یا مشتری حضوری در محل میخواهد جنس را تهیه کند! در هر دو صورت، باید فرایند پرداخت را برای آنها ساده کنید. وجود پیچیدگی در فرایند پرداخت، مخصوصاً دربارهٔ کسبوکارهای آنلاین، میتواند به عدمفروش منجر شود! این چیزی نیست که میخواهید.
به همین دلیل هم از دیگر راهکارهای افزایش فروش، بهینه کردن فرایند پرداخت است! گفته میشود ۲۶ درصد خریداران، اگر با فرایند پرداخت پیچیده مواجه شوند، از خیر خرید میگذرند. حیف است به خاطر چنین موضوعی، از سود محروم شوید.
کارت ویزیت اینترنتی ارزان ترین و موثرترین ابزار افزایش قطعی میزان فروش 05136100000
بالابردن میزان فروش با کمک مشتریان:
اگر نگاهی منطقی و منصفانه به موضوع کسب و کار داشته باشید ، مشتریان شما مبلغان شما خواهندشد و در نتیجه با افزایش حجم فروش شما منجربه بالا بردن سود شما خواهند شد. در ادامه راجع به 10 روشی صحبت میکنیم که با کمک مشتریان خود میتوانید از آنها در جهت افزایش میزان فروش خود استفاده کنید.
1. تبلیغات دهانبهدهان
تبلیغات یک موضوع هست و مشورت دوستانه یک موضوع دیگه.اگر هدف هردو معرفی محصولات شما به یک شخص باشه قطعا تاثیرگذاری مشورت دوستانه خیلی از تبلیغات بیشتر هست. در دنیای واقعی زمانی که یکی از دوستان شما یک فروشگاه را به شما معرفی میکند قطعا احتمال اینکه شما از اونجا خرید کنید افزایش پیدا میکنه چرا که مطمئن هستید هدف دوست شما تبلیغ نیست و این یک مشورت صادقانه هست.پس شما باید فروشنده خیلی خوبی باشید تا مشتریان تان شما را به دوستان خود معرفی کنند و این اتفاق بسیار مبارکی خواهد بود.در چنین شرایطی شما مباشرانی در سطح جامعه دارید که اولا بدون هیچگونه چشم داشتی برند شما را رشد خواهند دادو دوم اینکه این اقدام آنها بیشترین تاثیر جذب و فروش را نسبت به تبلیغات عادی خواهد داشت.
2. بازاریابی ارجاعی (Referral Marketing)
ازظرفیت تعامل مشتریان تان با دوستانشان غافل نشوید.شما میتونید به راحتی با ارائه یک پیشنهاد شفاف تجاری آنها را منتفع سازید . به مشتریان بگویید اگر بتوانند مشتری جدیدی برای کسبوکارتان جذب کنند، بابت تشکر امتیاز ویژه ای برای آنها در نظر خواهید گرفت .امتیازی مثل یک مبلغ معین یا درصدی از فروش یا تخفیفی قابل توجه بابت خریدهای آتی . البته یک نکته مهم اینکه بازاریابی ارجاعی فقط در زمانی موثر خواهد بود که مشتری اولیه تجربه خوب و شیرینی از معامله با شما داشته باشد در غیر اینصورت بازاریابی ارجاعی به بدل خود تبدیل خواهد شد و نتیجه معکوس در کسب و کار شما خواهد داشت.
نکته طلایی : بهتر است در بازاریابی ارجاعی هم برای مشتری اولیه و هم برای دوستش امتیازی در نظر بگیرید.
3. همکاری در فروش
یعنی شما با مشاغلی که قبل از شما با مشتری شما آشنا میشوند ارتباط تجاری برقرار کنید و آنها را متقاعد سازید که مشتری را ترغیب کنند که به سمت شما بیاید. مثلا شما مدیر یک تالار پذیرایی هستید ، میتونید با محضرهای ازدواج هم رده خودتون یک تعامل تجاری (پورسانتی) برقرارکنید تا شما را با زوج های جوان آشنا کنند.این کار را میتوانید در فضای مجازی با کمک سرویسهای همکاری در فروش انجام دهید. لینکی برای هر مخاطب تولید میشود. پس از آن، اگر کسی با استفاده از آن لینک خرید کند، درصدی بهعنوان حق همکاری به صاحب لینک داده میشود.
کارت ویزیت اینترنتی ارزان ترین و موثرترین ابزار افزایش قطعی میزان فروش 05136100000
4. تستیمونیال (Testimonial)
بر اساس اطلاعات منتشر شده 90% از مشتریان بالقوه شما تمایل دارند که نظر مشتریان قبلی شما را جویا شوند.خب اینکه خیلی عالیه اول از سلامت همه جانبه کسب و کارتون مطمئن شوید سپس به سادگی از ابزارهای رایگان موجود در فضای مجازی مثل گوگل مپ استفاده کنید تا مشتریان امروز تون بتونن نظراتشون رو اونجا ثبت کنند و مشتریان فردای شما از این نظرات استفاده کنند و در نهایت سودش رو شما ببرید. اگر ازکیفیت کسب و کارتون خاطرجمع هستید نگران نظرات منفی احتمالی نباشید اونا هم چاشنی کار و سند صداقت شما هستند .البته که بکوشید تا رضایت همه مشتریان رو جلب کنید.همچنین شما میتونید نظرات مشتریانتون رو بصورت نوشتار یا بصورت صوتی جمع آوری کنید و اونا رو از طریق وبسایت یا کانال ها و صفحاتی که بنام خودتون ایجاد کردید در اختیار بازدید کننده ها قرار بدبد.
5. پرسشگر باشید!
سوال : چرا انسانهای دیکتاتور دوام ندارند جواب : چون به نظرات دیگران اهمیت نمیدهند.
تلاش کنید و به شیوه های مختلف نظر مشتریان را نسبت به کیفیت محصول تون بپرسید.حتی بپرسید که استفاده از محصول شما چه نتایجی براشون دربر داشته است.آیا از این نتایج راضی هستند ؟
برای انجام این کار میتونید با مشتری هاتون تماس تلفنی برقرار کنید – از پیامک متنی یا پیامک صوتی استفاده کنید- از ایمیل استفاده کنید-از پیام رسان ها استفاده کنید-یک پرسشنامه اختصاصی در وبسایتتون تدارک ببینید و لینکش رو برای مشتریتون ارسال کنید....
با نظری همه جانبه نظرات دریافتی به راحتی نقطه ضعفتون رو کشف میکنید . شاید شما اصلا نقطه ضعف نداشته باشید ولی قطعا نقاط قابل تقویت در کسب و کارتون دارید که تقویت اونها منجربه رشد بیش از پیش کسب و کار شما خواهد شد.
دقت داشته باشید که رضایت مشتری موتور دوم کسب و کار شماست (موتوری با هزینه بسیار کم و نتایج بزرگ.) بزرگترین نتیجه انجام پرسشگری این هست که موتور اول و موتوردوم کسب و کارتون به سادگی آچارکشی میشه ونتیجه اش رو در حجم فروش خواهید دید.
6. کراس سلینگ (فروش مکمل)
فروش مکمل جزو راهکارهای آسان برای فروش بیشتر است. خب شما تبلیغ کردید و مشتری شما رو پیدا کرده و به هر جهت به شما اعتماد کرده و قصد خرید داره ،حالا وقتشه که سبد مشتری رو کامل کنید.این روش کمک میکند تامشتریان فعلی را به خرید بیشتر تشویق کنید . مثلا شما یک فروشنده گل و گیاه هستید و مشتری قصد خرید یک گلدان دارد.چه اشکالی داره در کنار گل و گلدان کود و سم و دیگر ملزومات مربوط به رشد و نگهداری گل را به مشتری پیشنهاد دهید و به او بفروشید.هم مشتری نیاز داره و موافقت خواهد کرد و هم شما سود بیشتری میبرید. دقت داشته باشید که درآمد ناشی از همین فروش های خورده ریزه بخشی از هزینه های دائمی کسب و کار شما رو پوشش خواهد داد.
شما میتونید تجارب مفید کسب و کارتون(اعم از تلخ یا شیرین) را بصورت متن یا صوت یا ویدئو از طریق شماره پیام رسان 09981449168 برای ما ارسال کنید تا ما اونا رو برای استفاده بقیه دوستان منتشر کنیم.
7. ارائه تخفیف ولی پلکانی
فرمول "بالا بردن قیمت" و" ارائه تخفیف در زمان فروش" مدتهاست که منسوخ شده است چرا که مشتریان به مدد فضای مجازی از قیمت واقعی محصولات خبر دارند.پس ارائه تخفیف های نمادین و صوری فقط بی انصافی شما در قیمتگذاری اولیه را نمایان میکند.به همین جهت بهتر است شرط صداقت و انصاف را رعایت کنید و تخفیف را بصورت کاملا شفاف و منطقی در ازاء حجم بیشترخرید برای مشتری لحاظ کنید . در حقیقت شما با این کار مشتری را در سود بیشتر خود سهیم میکنید .این یک سیاست کاملا برد –برد و منطقی هست .هم شما رو به سود بیشتر میرسونه و هم رضایت مشتری رو در بر داره.
برای انجام این کار بهتره یک جدول دو ستونه خوشکل و مشتری پسند شامل مبلغ خرید و درصد تخفیف تدارک ببینید و اون رو در معرض دید عموم مشتریان قراردهید .این کار شما هم منجربه تحریک مشتری برای خرید بیشتر میشه و هم اثبات کننده صداقت و انصاف شما پیش مشتری خواهد بود . کماکان با ما همراه باشید.
8.خدمات پس از فروش را شوخی نگیرید.
خدمات پس از فروش (After-sales) طبق نظریه Brian Cohen عبارتست از تعهدی که شرکت ها برای پاسخ گویی به نیاز مشتریان برای پشتیبانی برای یک دوره زمانی خاص ارائه می کنند. این تعریف می تواند یک تعریف کاملی باشد. اما تعریف این خدمات از نظر آقای “نادر وهاب آقایی” عبارت است از «ابزار بازاریابی که برای وفادارسازی مشتریان خود با استفاده از شناخت و برآورده کردن نیازهای مشتریان می باشد. خدمات پس از فروش حلقه مفقوده اکثر کسب و کارهای کوچک و متوسط درایران هست چراکه صاحبین مشاغل بعنوان یک موضوع تشریفاتی و اضافه بر سازمان به اون نگاه می کنن و این در حالی هست که کیفیت "خدمات پس از فروش" متضمن رضایت مشتری است و رضایت مشتری اولین و آخرین شرط استمرار خرید های بعدی اوست. "خدمات پس از فروش" ابزار قطعی رقابت غیرقیمتی شما با رقباست .خیلی باید سهل انگار یا بدشانس باشید که این صحنه رقابت تماما برد رو به رقبای خود ببازید.
لطفا اجازه دهید "کیفیت خدمات پس از فروش " شما به "مزیت رقابتی " شما تبدیل شود.
خدمات پس از فروش هست که به مشتری اثبات میکند برند شما تا چه حد قابل باور هست . و این باور برند هست که منجر به پیوند مبارک مشتری و سازمان شما میشود. بیایید بپذیریم که خدمات پس از فروش یک چرخه منطقی است با هزینه کم و سودآوری زیاد .وقتی شما بنا ندارید که هزینه کم خدمات پس از فروش رو برای کوتاه مدت قبول کنید پس قطعا خودتون رو از سود سرشار درازمدت اون محروم میکنید. لطفا همچین جفایی رو به خودتون و به کسب و کارتون نکنید.
سخن آخر : سرمایهگذاری در خدمات پس از فروش نه تنها رضایت مشتری را افزایش میدهد بلکه به موفقیت بلندمدت تجاری نیز کمک میکند
9.باشگاه مشتریان را راه اندازی کنید.
باشگاه مشتریان (به شرط واقعی بودن)یکی از قوی ترین ابزارهایی است که ضمن جذابیت برای مشتری منجربه افزایش فروش برای شما خواهد شد.
برای فعالسازی یک باشگاه مشتریان موثر به سه چیز نیاز داریم
اول: اطلاعات مشتریان
دوم : برنامه منسجم عملیاتی
سوم : ابزار ارتباط با مشتریان
قبلا در یک مقاله مجزا به صفرتاصد اجرای باشگاه مشتریان پرداختیم و اینجا قراره که فقط نتایج حاصل از راه اندازی باشگاه مشتریان رو باهم تحلیل کنیم.
نتیجه اول : شما یک تعداد زیاد از اسم و فامیل و شماره موبایل بصورت مرتب شده و قابل استفاده دارید که خودش حکم یک معدن طلا براتون داره و شما رو نسبت به خیلی از ابزارهای جدیدو قدیم تبلیغاتی بی نیاز میکنه.
نتیجه دوم : اگر برنامه عملیاتی خوبی برای باشگاه مشتریان تون تدارک دیده باشید ، مشتری نسبت به برند شما احساس تعلق خاطر خواهد داشت . به مرور زمان رقبای شما امکان کاندید شدن در ذهن مشتری شما رو از دست خواهند داد .واین یعنی قدرت و صلابت بازار.
نتیجه سوم : اگر ابزار ارتباطی شما آسان ، در دسترس وبدون مزاحمت برای مشتری باشه میتونی به چند برابر شدن حجم فروش ماهیانه امیدوار باشی.
نکته حیاتی : کیفیت و قیمت کالا شرط پایه ای برای نتیجه بخش بودن موضوع "باشگاه مشتریان " است .اگر مشتری تجربه خوبی از معامله با شما نداشته باشه همین راهکار "باشگاه مشتریان " نتیجه معکوس براتون خواهد داشت.
10. شبکه سازی
شبکه سازی یا نتورکینگ،خلق و توسعه یک رابطه طولانیمدت و سودمند دوطرفه با اشخاصی است که در مکانهایی مانند یک مهمانی کوچک یا بزرگ ، یک کافه، و یا یک همایش کاری ملاقاتشان کردهاید یا حتی در قطار و هواپیما و مترو برای دقایق یا ساعاتی با آنها همسفر شده اید. در یک شبکهسازی تجاری، فعالان حوزه کسبوکار، ارتباطات موثر و مفیدی برای کسبوکار خود ایجاد میکنند. این ارتباطات سودمند تجاری موجب میشود، مشتریان و فروشندگان در فضای عملکردی خود اقدامات صحیح و لازم را برای افزایش فروش خود انجام دهند.
هدف از شبکهسازی، ایجاد بستری مناسب برای ارتباطات شخصی و تجاری فعالان در فضای کسبوکار است.به بیان ساده تر شبکه سازی یک خیابان دوطرفه است که برای هر دو سر ارتباط منافع کوتاه مدت و بلند مدت دارد. از مهمترین پیامدهای شبکه سازی نمایان شدن فرصت های بی شمار پیرامون شما و نیز ارزیابی واقعی توامندی شماست.ما در مقاله "صدتاصد شبکه سازی " بصورت همه جانبه و تخصصی به این فرصت و موقعیت طلایی کسب و کار پرداخته ایم.
کارت ویزیت اینترنتی ارزان ترین و موثرترین ابزار شبکه سازی برای مدیران 05136100000
تحقیقات را از اولویت نیندازید.
تجارت جنگ است – پیروزی در جنگ نیاز به نقشه و مهارت جنگیدن دارد-تهیه نقشه مناسب نیاز به شناخت دقیق موقعیت خود و موقعیت دشمن دارد.پس تحقیقات را از اولویت نیندازید.
1-وضعیت رقبا را رصد کنید
تحلیل رقبا چیست؟
تحلیل رقبا عملیاتی چند مرحله ای است که باید در آن رقبای برندتان را بشناسید و آنگاه درباره موضوعاتی چون محصولات، نحوه فروش، استراتژیهای بازاریابی و فروش آنها تحقیق کنید. پس این عملیات را به 2 بخش تقسیم میشود. بخش اول شناخت همه رقبا و بخش دوم تحلیل یکایک رقبا. تحلیل رقبا به شما کمک میکند نگاه مناسبی نسبت به دشمن تجاری خود داشته باشید و با توجه به آن، استراتژی دقیق و مستحکمی را پایه ریزی کنید تا از آنها جلو بزنید، و با شناسایی و استفاده از فرصتهای موجود در حوزه فعالیتتان ، پایداری طولانی مدت خود را تضمین کنید و خاطر جمع باشیدکه محصول تان به طور دائم در حال پیشرفت و از محصول رقبا، بهتر خواهد بود. ما در مقاله "صفرتاصد تحلیل رقبا در کسب و کار"بصورت جامع و کامل به این مهم پرداخته ایم.
2-کسب و کار خود را تحلیل و موانع احتمالی را شناسایی کنید.
گفته شده در خانواده هایی که چکاپ پزشکی را بصورت منظم در هر سال انجام میدهند ، ابتلا به بیماری کمتر طول عمر بیشتر و هزینه های درمانی کمتری دارند. در مقابل خانواده هایی هستند که منتظر میمونن تا بیماری بیاد سراغشون و بیماری به مرحله حاد برسه و آنگاه کاسه "چه کنم چه کنم" به دست میگیرند .
اساسا هر موجودیتی که مثل انسان ،گیاه و حیوان قابلیت "رشد" داشته باشه با دو مفهوم "سلامتی" و "بیماری" ارتباط خواهد داشت. خب "کسب و کار" هم از این قاعده مستثنی نیست همانطور که میتونه با سلامتی کامل به رشد خودش ادامه بده و تبدیل به یک برند قوی و درآمدزا بشه میتونه دچار بیماریهای حاد و یا حتی مزمن بشه و به سمت سقوط و ورشکستگی در حرکت باشه . بدیهی و طبیعی هست که بیماریهای حاد کسب و کار به سادگی اشکار میشن و ما در مواجهه با اونها 2 راهکار بیشتر نداریم یا باید به سرعت با صرف هزینه زیاد رفع بیماری کنیم یا شمارش معکوس ورشکستگی و سقوط رو آغاز کنیم .
ولی بیماریهای مزمن کسب و کار به سادگی آشکار نمیشن و در مواجهه با این نوع بیماریها ما 2 راهکار دیگه داریم .یا باید به سرعت با صرف هزینه کم رفع بیماری کنیم و یا اینکه بهش توجه نکنیم تا تبدیل به یک بیماری حاد بشه و سپس با استرس و نگرانی و هزینه زیاد به اون بپردازیم .
دقت داشته باشید در بیماریهای حاد فرقی نداره انسان و حیوان و گیاه باشه یا کسب و کار ، هر چقدر بیماری بیشتر پیشرفت کرده باشه ، جهت درمان اون هزینه و استرس و نگرانی بیشتری لازم هست ضمن اینکه احتمال موفقیت در درمان هم پایین تر میاد.
پس بهتره به دور از هرگونه تعصب یاجانبداری یا تعلق خاطر به کمک افراد مجرب (با کمک ماتریس swot ) هر سال یکبار کسب و کار خودتون رو تحلیل کنید . نقاط قوت و نقاظ ضعف ، فرصت ها و تهدیدها رو شناسایی کنید . مطمئن باشید در کسب و کارتون فرصت های زیادی برای افزایش درآمد وجود داره که از چشم شما پنهان مونده و اطمینان داشته باشید که برخی از گره های موجود در کسب و کار تون با هزینه های بسیار کم ( زمانی و ریالی) قابلیت گشایش دارند.برای انجام اینکار فردا دیر است همین الان اقدام کنید .
کارت ویزیت اینترنتی ارزان ترین و موثرترین ابزار افزایش قطعی میزان فروش 05136100000
این مقاله در حال تکمیل شدن هست.